Yeşil Mavi

Gaston Rıcquet, Seçici Geçirgen

Hal-i Perişanım

Bazı kırık-çıkıklar sebebiyle evde yatmam gereken birkaç ay boyunca Youtube’a, orada da Nalan Altınörs şarkılarına dadandığım zamanlardı. Onlarca şarkı arasında ilk kez duyduğum bir tanesi özellikle çok hoşuma gitti.  Dört dizeden ibaret…

Bir gönlüme bir hâl-i perişanıma baktım

Zalim seni yâd eyleye, ah eyleye çaktım

Sen yoksun, o yok ben yalnız çıldıracaktım

Zalim seni yâd eyleye, ah eyleye çaktım

Özellikle bu “çaktım”a takıldım. Ayrıca “sen yoksun” dediği sevdiğiyse, “o yok” dediği kim? “Şair burada ne demek istemiş?” sorusu yaşamım boyunca belki de ilk kez anlamlı bir soru oldu benim için. Bu güzel şarkıdan ve şaşırtıcı sözlerinden bahsettiğim bir arkadaşım, araştırmış, bulmuş. Sağ olsun, bu yazıyı da ona borçluyuz.

Efendim, beste Kemani Tatyos Efendi (1858-1913), güfte Ahmet Rasim (1864-1932). Tatyos Efendi’nin en yakın arkadaşlarından birisi imiş Ahmet Rasim ve iki arkadaş hem şiir hem musiki konusunda iş birliği yapmaktan, birlikte meşk etmekten çok hoşlanırlarmış. Birlikte içki içtikleri akşamlar eve geç gittikleri, hatta hiç gitmedikleri bile olurmuş. Bu işten çok sıkılan Ahmet Rasim’in eşi Sadberk Hanım bir sabah Ahmet Rasim’i uğurlarken “bu akşam gün batmadan gel, sakın geç kalma” demiş ve bu sözden çok etkilenen Ahmet Rasim “Sakın geç kalma erken gel” diye mırıldanmaya başlamış güfteyi ve akşamına Tatyos Efendi’nin bestesiyle ortaya çıkmış Türk Sanat Müziği’nin bu pek bilinen, sevilen şarkısı.

Gelelim “çaktım”a. Rivayet odur ki; Ahmet Rasim’le tartışan eşi bir akşam evden çıkıp gitmiş. Canı çok sıkılan Ahmet Rasim de yakın arkadaşı Tatyos Efendi’ye gitmiş ama onu da bulamamış; “sen yoksun, o yok…” Ne yapsın, o da tek başına kadehleri birbiri ardına çakmış!

Karşınızda Nalan Altınörs!

Gaston Ricquet 

11/05/2020, İstanbul

50% LikesVS
50% Dislikes

Leave a Reply